DIRIGENT

André Cruz

portretfoto van dirigent André CruzANDRE CRUZ (1988, Lissabon) studeerde zang aan het conservatorium van Lissabon en kwam daarna naar Nederland om verder te studeren. In 2016 behaalde hij aan het Utrechts Conservatorium zijn bachelordiploma koordirectie bij Rob Vermeulen en in 2018 zijn master barokzang bij Rita Dams aan het Koninklijk Conservatorium Den Haag.

Als zanger is André zeer actief. Internationaal is hij lid, en tevens assistent-dirigent, van het World Choir for Peace en het Chamber Choir of Europe. In Nederland is André lid van o.a. het Laurens Collegium en het Nederlands Kamerkoor. Sinds 2022 heeft hij een vaste aanstelling bij het Groot Omroepkoor. Recent richtte hij zangkwintet het Haags Cantate Consort op. André trad, als koorzanger of solist, op met vele dirigenten, waaronder Hans Leenders, Gijs Leenaars, Rob Vermeulen, Michel Corboz, Philippe Herreweghe, Ton Koopman, John Elliot Gardiner, Gustavo Dudamel, Harry Christophers, Jonathan Not, Per-Otto Johansson, Kaspars Putniņš, Daniel Reuss, Wiecher Mandemaker en Andreas Küppers.
Sinds mei 2016 is André dirigent van de Amsterdamse Händelvereniging; daarnaast leidt hij ook het kerkelijke koor Church of Our Saviour. Sinds 2023 is hij de vaste dirigent van Galakoor.